Home

Condiţii de călătorie

Condiţii de intrare şi regim de şedere

Intrarea pe teritoriul SUA se poate face, de regulă, numai pe baza unui paşaport valabil în care a fost aplicată o viză de intrare valabilă, eliberată de o misiune diplomatică sau consulară americană din străinătate. Intrarea în SUA se poate face, de asemenea, pe baza documentului de reşedinţă permanentă (green card) însoţit de paşaportul naţional valabil. Alte documente acceptate la intrarea în SUA sunt permisul de reintrare (re-entry permit) sau documentul de călătorie pentru refugiaţi (refugee travel document), ambele eliberate de Departamentul de Afaceri Interne al Statelor Unite.

Controlul de trecere a frontierei se realizează la toate punctele de trecere a frontierei (aeroporturi, porturi, puncte rutiere) şi constă în examinarea documentelor de călătorie (paşaport şi viză) şi într-un scurt interviu pentru verificarea scopului şi duratei vizei în SUA. Începând cu data de 5 ianuarie 2004, a fost introdus programul US-Visit, în baza căruia toţi pasagerii cu vârste cuprinse între 14 şi 79 de ani sunt supuşi amprentării şi fotografierii digitale cu ocazia efectuării controlului de trecere a frontierei SUA.


Informaţii personale despre călători / Passenger Name Record (PNR)

Legea americană solicită companiilor aeriene, care efectuează zboruri in şi din Statele Unite ale Americii, să pună la dispoziţia Departamentului american de Securitate Internă, Biroul de Vamă şi Protecţia Frontierelor, informaţii personale despre călători, informaţii cunoscute sub denumirea de “Passenger Name Record (PNR)”.

Scopul solicitării informaţiilor este de prevenire şi combatere a terorismului şi a altor infracţiuni transnaţionale.

Informaţiile se colectează prin intermediul agenţiilor de rezervare servicii de călătorie şi se transmit către partea americană la data efectuării rezervării biletului de avion.

PNR-ul este obligatoriu pentru toţi operatorii de zboruri către şi dinspre Statele Unite ale Americii.

Din raţiuni de securitate şi siguranţă publică, PNR-ul poate fi transmis, după caz, în atenţia instituţiilor americane specializate în anti-terorism şi protecţie naţională.

Informaţiile personale ale pasagerilor au caracter confidenţial şi sunt protejate de lege.

Programul de colectare şi diseminare a datelor personale ale pasagerilor (PNR) este opozabil tuturor călătorilor şi se efectuează în baza legii americane – the Privacy Act of 1974 şi 49 U.S. Code & 44909 (c) (3) şi a regulamentelor de aplicare a legii, 19 Code of Federal Regulations 122.49 d.

La nivelul Uniunii Europene a fost încheiat acordul privind procesarea şi transferarea datelor personale ale călătorilor către Departamentul de Securitate Internă de la Washington, prin intermediul companiilor aeriene transportatoare.

PNR-ul obţinut urmare zborurilor efectuate pe ruta SUA-Uniunea Europeană, tur-retur, va fi păstrat şi stocat activ timp de şapte ani şi inactiv, timp de opt ani. Pentru situaţii specifice, PNR-ul poate fi stocat până la data arhivării informaţiilor pentru care a fost solicitat şi obţinut.

Persoanele interesate pot solicita acces la propriul PNR cu respectarea procedurilor administrative specifice în astfel de situaţii. Datele de contact ale autorităţii americane competente sunt: Freedom of Information Act (FOIA) Request, U.S. Customs and Border Protection 1300 Pennsylvania Avenue, NW, Washington, DC 20229.

Funcţionarii care realizează controlul de trecere a frontierei au autoritate deplină, în temeiul legislaţiei americane, pentru a refuza intrarea persoanelor în SUA, chiar dacă acestea prezintă documente de călătorie valabile, în cazul în care, în urma controlului efectuat rezultă neconcordanţe între motivul declarat de călător la momentul obţinerii vizei şi motivul declarat la intrarea în SUA.

Toate persoanele care călătoresc în SUA au obligaţia să prezinte, la momentul controlului de trecere a frontierei, declaraţia de intrare (formularul I-94). Această declaraţie este pusă la dispoziţia călătorilor de toate companiile aeriene şi maritime, în timpul deplasării către Statele Unite.

Atragem atenţia asupra faptului că autorităţile americane interzic introducerea pe teritoriul SUA a produselor alimentare de orice fel (vegetale sau animale), iar dacă acestea există, ele trebuie declarate (formularul 6059B) şi predate funcţionarilor vamali. Nedeclararea şi depistarea unor astfel de produse în bagaje atrage confiscarea lor şi obligaţia plăţii unei amenzi.

Pentru mai multe informaţii cu privire la formularele ce trebuie completate înainte de intrarea pe teritoriul Statelor Unite ale Americii vă rugăm accesaţi stie-ul web:http://www.cbp.gov/xp/cgov/home.xml

Urmare recentelor modificări ale legislaţiei americane de imigrare, persoanele cu dublă cetăţenie (română şi americană) care călătoresc în Statele Unite, au obligaţia de a avea în posesie paşaportul american. Există posibilitatea refuzului de îmbarcare a cetăţenilor americani care încearcă să călătorească din România în SUA în baza paşaportului românesc, până la obţinerea unui paşaport american valabil.

Pentru verificarea condiţiilor particulare de intrare prevăzute de legislaţia americană, recomandăm consultarea informaţiilor oficiale furnizate de autorităţile americane:

Viza de intrare în SUA se obţine de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Statelor Unite ale Americii din străinătate. În Romania, vizele se pot obţine de la Secţia Consulară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucureşti. Viza SUA nu se eliberează de către autorităţile de frontieră.

Legea americană privind imigrarea şi naturalizarea prevede existenţa mai multor categorii de viză: viza de vizitator/turistică (B2), viza în interes de serviciu (B1), viza de tranzit (C), viza de studii (F) şi (M), viza pentru schimburi de experienţă (J si Q), vizele de muncă (C, D, H1-B, H2-B, I, L, P3, R).

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.


Recomandări privind comportamentul pe durata călătoriilor în Statele Unite

Comportamentul faţă de reprezentanţii autorităţilor americane (autorităţi de frontieră, vamă, poliţie etc.) trebuie să fie caracterizat de politeţe, bunăvoinţă şi respect. Trebuie furnizate răspunsuri la toate întrebările adresate de aceştia şi trebuie respectate cu exactitate îndrumările pe care ei le formulează.

Recomandăm să se evite angajarea în discuţii contradictorii cu reprezentanţii acestor autorităţi. În cazul în care, prin comportamentul lor, aceştia cauzează încălcarea unui drept sau aduc atingere integrităţii fizice sau demnităţii unei persoane, acea persoană are posibilitatea de a depune o plângere la autoritatea al cărui reprezentant s-a comportat în mod necorespunzător.

Vă recomandăm insistent să evitaţi comentariile adresate în mod special funcţionarilor din aeroporturi, relative la procedurile de verificare corporală şi a bagajelor pentru călătoriile aeriene. Aceste măsuri de verificare sunt dispuse în baza legii americane şi orice comentariu nepotrivit în legătură cu acestea poate fi interpretat ca obstrucţionare a îndeplinirii unei funcţii publice. Persoanei care este responsabilă pentru astfel de comentarii îi poate fi refuzată îmbarcarea.

Este obligatoriu ca, pe întreaga durată a şederii în Statele Unite, să se păstreze scopul care a fost declarat la data obţinerii vizei de intrare. Desfăşurarea de activităţi lucrative pe teritoriul SUA nu este permisă decât în baza unui statut corespunzător, conferit de tipul de viză al fiecărei persoane. Recomandăm respectarea cu stricteţe a regimului de viză. Cu titlu de exemplu, viza turistică (de tip B2) nu permite desfăşurarea în nici un caz a unei forme de activitate lucrativă, iar viza pentru studii (de tip F1) nu permite decât desfăşurarea unor activităţi lucrative limitate la organizarea campus-ului studenţesc. Încălcarea obligaţiilor stabilite prin regimul de viză constituie infracţiune şi atrage reţinerea, arestarea, judecarea şi expulzarea din Statele Unite ale Americii.

Atenţie! Începând cu data de 14 aprilie 2005, Administraţia Americană de Securitate a Transporturilor a inclus brichetele pe lista obiectelor interzise pe perioada călătoriei în şi dinspre SUA. Informaţii suplimentare pot fi accesate prin intermediul paginii internethttp://www.tsa.gov/.

 

În atenţia persoanelor care doresc să ridice paşapoartele emise !

17.03.2017

Vă informăm că lista paşapoartelor sosite la misiune poate fi consultată la adresa: http://chicago.mae.ro/cauta-pasaport/ Dacă…

EU Day 2017

16.03.2017

La data de 15 martie 2017, in cadrul vizitei anuale in regiunea Mid-West a SUA si in contextul celebrarii zilei UE 2017 de catre University of…

Festivalul anual al Francofoniei

13.03.2017

La 10 martie 2017 a debutat Festivalul anual al Francofoniei, organizat de catre Institutul Cultural Francez din Chicago (Alliance Francaise). In…

Balul Martisorului la Chicago

13.03.2017

Cu sustinerea Consulatului General al Romaniei la Chicago, Illinois Romanian-American Community si Impresario USA au organizat un eveniment…